Τετάρτη 11 Φεβρουαρίου 2015




                                                   Κωνσταντίνος Χριστοδούλου
                               Δρ Δρ Αναπληρωτής Καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών


 Δ ο κ ι μ ή  π ε ρ ί  τ η ς  η θ ι κ ό τ η τ ο ς  τ ο υ  κ ω μ ι κ ο ύ

Ι. Το απόρημα
1. Αμφίγνωμες φιλοσοφικές απόψεις και χριστιανικές επιφυλάξεις
2. Η καιρικότητα : Ιδού καιρός ευπρόσδεκτος

ΙΙ. Το προκριματικό πρόβλημα του ορισμού του κωμικού
1. Αγνωστικισμός : Το γέλιο ως αυθάδης πρόκληση στον φιλοσοφικό στοχασμό
2. Εμπειρισμός : Το γέλιο ως Lacanικό "σύνθωμα"
3. Γνωσιολογία : Το γέλιο ως προερμηνεία του εαυτού του, Ηδονή εκ της αναμνήσεως
4. Αναλυτισμός
    α) Έκπληξη από την "σύνδεση πολλαπλοτήτων" - Το παράδοξο
    β) Σχεσιακότητα
    γ) Ανθρωπειότητα ;
5. Προς την "Επιστήμη του νου"

ΙΙΙ. Ηθική βάσανος
1. Το κέλευσμα της Δεοντολογίας - Δύο αντίθετα επικούρεια ρητά
   α) Η επικούρεια παρότρυνση : Συ αναβάλλη το χαίρον, ο δε βίος μελλησμώ παραπόλλυται
   β) Ο αντίλογος του πραγματικού : "ευχαρίστηση της ανοησίας"
   γ) Ο επιστημονικός επαντίλογος της βιολογικής ηθικής : Γελωτολογία
   δ) Ο αντεπαντίλογος του κοινωνικού ωφελιμισμού : Πνεύμα αργολογίας
   ε) Το επικούρειο μέτρο : "Όταν μη αλγώμεν, ουκέτι της ηδονής δεόμεθα"
   στ) Ο πατερικός διάλογος - Όλος πόνο, αλλά με θεία παρηγοριά
2. Το κέλευσμα της Τελεολογίας : Η αιδώς
   α) Η αθέλητη πρόκληση της αιδούς
      αα) Η αφύπνιση της συνείδηση - Το απαγορευμένο Γεροντικόν
      ββ) Αντικειμενικό μέτρο η αιδώς ή αιδώς το μέτρο ; Καντ, Συγκινησιοκρατία, Ωφελιμισμός
   β) Εσκεμμένη πρόκληση της αιδούς : Η ειρωνεία
      αα) Η θεραπευτική σωκρατική ειρωνεία - Μ. Αντώνιος
      ββ) Ο καντιανός αντίλογος
      γγ) Ο σωκρατικός επαντίλογος : Αυτοειρωνεία και κατά Χριστόν σαλότης

IV. Η Αισθητική διαιτητής μεταξύ δεοντολογίας και τελεολογίας - Το κωμικό ως Τέχνη
  1. Σουρεαλισμός ή στρατευμένη τέχνη ;
  2. Το κωμικό στις μη γλωσσικές τέχνες, Αναφορικές και Απόλυτες : Το "μουσικό αστείο"
  3, Θνησιγένεια και μετεπιβίωση του κωμικού

V. Επίμετρο

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.