Τετάρτη 16 Σεπτεμβρίου 2015
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΙΣΗΓΗΣΕΩΝ ΠΕΡΙΟΔΟΥ ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2015 – ΙΟΥΝΙΟΥ 2016
ΟΜΙΛΗΤΕΣ ΚΑΙ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ ΕΙΣΗΓΗΣΕΩΝ
ΠΕΡΙΟΔΟΥ
ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2015 – ΙΟΥΝΙΟΥ 2016
ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ ΑΙΘΟΥΣΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
ΚΑΒΑΦΗ, ΩΡΑ ΕΝΑΡΞΗΣ : 7 μ.μ.
Τα θέματα των
εισηγήσεων θα ανακοινωθούν προσεχώς.
ΤΕΤΑΡΤΗ 14 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2015: Δρ Σοφία Μωραΐτη, Δρ Άννα Μαρκοπούλου
ΤΕΤΑΡΤΗ 04 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2015 : Ποιητική βραδυά
ΤΡΙΤΗ 08 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2015 : Δρ Νίκος Ταμπάκης
ΔΕΥΤΕΡΑ 11 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2016 : Καθ. Κων. Μπέης
ΤΕΤΑΡΤΗ 03 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2016 : Δρ Αναστασία Σαμαρά
ΤΕΤΑΡΤΗ 02 ΜΑΡΤΙΟΥ 2016 : Μιχ. Παιδονόμος
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 08 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2016 : Γεώρ. Σταρατζής
ΤΕΤΑΡΤΗ 11 ΜΑΙΟΥ 2016 : Καθ. Κων/νος Χριστοδούλου
Δευτέρα 29 Ιουνίου 2015
Άννα Κελεσίδου, Απολογισμός περιόδου Οκτωβρίου 2014 - Ιουνίου 2015
Tο Κέντρον Δικανικών Μελετών,
ιδρυτής και Διευθυντής ο Καθ. Κώστας Μπέης, πραγματοποίησε κατά την περίοδο
Οκτωβρίου 2014-1015 διαλέξεις στην αίθουσα Θεοφάνεια (Σαρανταπήχου 5)
και στο αμφιθέατρο Αντώνης Τρίτσης του Δήμου Αθηναίων επί θεμάτων κυρίως
Φιλοσοφίας και Δικαίου.
Παρασκευή 26 Ιουνίου 2015
H ENNOIA TOY ΠΑΘΟΥΣ ΣΤΑ ΔΟΚΙΜΙΑ ΤΟΥ MONTAIGNE
H
ENNOIA TOY ΠΑΘΟΥΣ ΣΤΑ ΔΟΚΙΜΙΑ ΤΟΥ MONTAIGNE
Σοφία Μωραΐτη, Δρ Φιλοσοφίας
Πριν ξεκινήσω την εισήγησή μου
για την Έννοια του πάθους στο
έργο του Μ. θα ήθελα να
αναφερθώ σύντομα στην εποχή του και στην προσωπικότητά του.
«Γεννήθηκα μεταξύ έντεκα και δώδεκα το
μεσημέρι, την τελευταία μέρα του Φεβρουαρίου του 1533» γράφει ο Μ.
16ος αι.
ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ: Κοινωνική πυραμίδα :
·
Κορυφή: ευγενείς
·
Μέση: κάτοικοι
πόλεων – οικονομικοί παράγοντες και πνεύματα ανήσυχα
·
Τρίτη τάξη: λαός
ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ: Τα κοινωνικά στρώματα ισορροπούν και αυτή η
ισορροπία επιβάλλει κοινά αρχέτυπα με ρίζες στην Αρχαιότητα, έξω από τον
Αριστοτέλη του σχολαστικισμού και κοντά στον ιδεαλιστή Πλάτωνα.
Παγανισμός και χριστιανισμός συζούν και συγχέονται. Η
Εκκλησία είναι ανίσχυρη ώστε έχει ανάγκη τα συγχωροχάρτια και την πυρά.
Η Μοναρχία δεν είναι τόσο ισχυρή : μηχανορραφίες της
αριστοκρατίας και απαιτήσεις του λαού. Η Εκκλησία προτιμά τη μόρφωση των
κατοίκων των πόλεων στα πανεπιστήμια.
ΠΟΛΕΜΟΙ : Ανταγωνισμός Γαλλίας και Ισπανο-Γερμανικής
αυτοκρατορίας : πόλεμοι της Ιταλίας (1498-1559) – βλέψεις Γαλλίας επί των
ιταλικών κρατιδίων και προσωπική διαμάχη μεταξύ του βασιλιά της Γαλλίας
Φραγκίσκου Α΄ και του αυτοκράτορα της Ισπανο-Γερμανίας Κάρολου Κουίντου
(1500-1558).
Θρησκευτικοί πόλεμοι (1562-1598) που δεν ήταν άλλοι από
ταξικοί με εκπροσώπους 3 Ερρίκους : τον Ερρίκο Γ΄ βασιλιά της χώρας, τον Ερρίκο
ντε Γκιζ, αριστοκράτη αρχηγό των φανατικών καθολικών και τον Ερρίκο της
Ναβάρρας, λαϊκιστή ηγέτη των προτεσταντών, ο οποίος τελικά ως νικητής ασπάστηκε
τον καθολικισμό και ανέβηκε στον γαλλικό θρόνο ως Ερρίκος Δ΄ ή Ερρίκος ο Μέγας.
Γιατί αναφέρω όλα αυτά τα ιστορικά γεγονότα ;
Τετάρτη 20 Μαΐου 2015
Περίληψη
ΚΕΝΤΡΟ ΔΙΚΑΝΙΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ ΥΠΟΔΟΧΗ
ΘΕΟΦΑΝΕΙΑ
ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΚΩΣΤΑ ΜΠΕΗ
Πνευματικό κέντρο Δήμου Αθηναίων, 29
Απριλίου 2015
H έννοια του πάθους στο έργο του Montaigne
Σοφία
Μωραΐτη, Δρ φιλοσοφίας
·
Εισαγωγή στον 16ο αιώνα. Ιδέες, Χριστιανισμός, κοινωνικά
και ιστορικά γεγονότα. Η θέση του Montaigne μέσα σε αυτά.
·
Τι είναι ο άνθρωπος; «Ποιος είμαι εγώ;» Η απαρχή της
φιλοσοφικής σκέψης του Montaigne.
·
Πάθος και λογική κατά τον Montaigne.
·
Η φιλοσοφία του Montaigne για την ανθρώπινη υπόσταση. Πνεύμα
και σώμα.
·
Τα πάθη ως μια φυσική κατάσταση του ανθρώπου.
·
Διάκριση των παθών.
·
Η φιλοσοφία του Montaigne στη σύγχρονη εποχή.
·
Ο άνθρωπος στο επίκεντρο της ηθικής φιλοσοφίας.
Πράξις και Φρόνησις στον Paul Ricoeur
Constança Mercontes Cesar
Université Fédérale de Sergipe
Περίληψη: Προτιθέμεθα
να εξετάσουμε πώς ο Ricoeur, στο
πλαίσιο της ηθικής ανθρωπολογίας, οικειοποιείται τις έννοιες της πράξης (praxis) και της φρόνησης (phronésis), αναδεικνύοντας τη στενή σχέση που συγκροτείται
μεταξύ αυτών των εννοιών στην αρχαία παράδοση. Θα δούμε επίσης πώς ο γάλλος
συγγραφέας συνδιαλέγεται με τον σύγχρονο στοχασμό και με την φιλοσοφική
παράδοση, προκειμένου να διατυπώσει τη δική του φιλοσοφία της πράξης και του
ικανού ανθρώπου.
Λέξεις
κλειδιά: Ricoeur, Aristote, πράξις, φρόνησις
Εισαγωγή
Στο έργο του Ricoeur, οι όροι πράξις (praxis) και φρόνησις (phronésis), που
προέρχονται από την ελληνική παράδοση, κυρίως από το έργο του Αριστοτέλη, είναι
στενά συνδεδεμένες. Στον στοχασμό του, ουσιαστικά ηθικό, για το πρόβλημα της
πράξης, οι ιδέες της πρακτικής σοφίας και της σύνεσης εμφανίζονται σε πρώτο
πλάνο.
Μια σύντομη αναζήτηση στα λεξικά για τους ελληνικούς όρους
δείχνει ότι η έννοια της πράξης -ενέργεια,
δράση -είναι συνδεδεμένη με τις ιδέες της άσκησης, της πραγμάτωσης, με τον
τρόπο της διαχείρισης μαις υπόθεσης, με τον τρόπο του είναι, της συμπεριφοράς,
του πεπρωμένου. Για τον Αριστοτέλη, η πράξις
αναπαριστά μία ελεύθερη προαίρεση, που ενέχει ηθικές συνιστώσες. Εξελίσσεται
στο πεδίο των πρακτικών επιστημών, της ηθικής και της πολιτικής· το αντικείμενό
της είναι το αγαθό, που η δράση αναζητά να εκφράσει.
Από την άλλη πλευρά, η φρόνησις
είναι η πρακτική σοφία, η σύνεση, η διανοητική αρετή που επιτρέπει την εναργή
αντίληψη των ηθικών αξιών και την πραγματοποίηση της ηθικής υπεροχής. Είναι η
ορθολογική διάνοια, η οποία επιτρέπει την πραγματοποίηση των ορθών επιλογών,
την λήψη των ορθών αποφάσεων. Είναι συνδεδεμένη με την συνειδητοποιημένη ψυχή,
αλλά επίσης με την παρουσία του πνεύματος, με μία σοφία που ενώνει λογική και
συναίσθημα, μία σοφία της καρδιάς, που θεωρείται, στην ελληνική παράδοση,
ως έδρα της ψυχής και οδηγός για την
ζωή.
Τετάρτη 1 Απριλίου 2015
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΙΣΗΓΗΣΕΩΝ (ΟΡΘΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ) ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΠΕΡΙΟΔΟΥ 2014-2015
Τετάρτη 1 Απριλίου, Κλαίρη Συνοδινού, Ψυχοσωματική
Τετάρτη 15 Απριλίου, Ο Καθ. Κώστας Μπέης διαβάζει ποιήματά του
Τετάρτη 20 Μαΐου, Σπύρος Μοσχονάς, Βιντκενστάιν
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)