Τρίτη 20 Ιανουαρίου 2015

Π.ΚΥΠΑΡΙΣΣΗΣ: Η ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΣΤΟΝ ΠΟΙΗΤΙΚΟ ΛΟΓΟ

Π.ΚΥΠΑΡΙΣΣΗΣ
Η ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΣΤΟΝ ΠΟΙΗΤΙΚΟ ΛΟΓΟ


Στη γλωσσική επικοινωνία υπάρχει θεατρική παρουσία εκ του ότι ο διάλογος αποτελεί εξ’ ορισμού θεμελιακή αναγκαιότητα της τέχνης του θεάτρου.
Η λέξη, τεκτονική μονάδα του λόγου, έχει εικόνα, ρυθμό και θερμοκρασία.
Άλλωστε η αρχική μορφή του γραπτού λόγου ήταν εικονιστική. Συνεπώς το πέρασμα στη λέξη προϋποθέτει την εικόνα και μάλιστα όχι ως φωτογραφικό στιγμιότυπο, αλλά εν δυνάμει σημαντική με πιθανή συνεπαγωγή χρόνου, τόπου και αιτίας.
Ας φανταστούμε επί παραδείγματι το εικαστικό περιεχόμενο αλλά και τη δραματικότητα που εκλύει η λέξη “ακροβάτης”: αγωνία της απόπειρας, αγωνία της διαδικασίας του θεάματος (ρυθμός, πλαστικότητα), αγωνία της πτώσης.

Αν δεχτούμε το θέατρο λογοκρατικό, και είναι τέτοιο, υπάρχει ειδολογική σχέση αναλογίας ανάμεσα σ’ αυτό και στην ποίηση, άρα ομοιότητες και αναλογίες στον τρόπο που φέρονται τα φορτία. Είναι και η ποίηση και το θέατρο “κλειστοί” χώροι που καταγράφουν φυσικές συγκεντρώσεις μέσα από μία ειδική θέαση του κόσμου.
Σπάζουν κατά κανόνα τη φυσική σύνταξη και καταγίνονται με τη σύνθεση σπαραγμένων εικόνων σ’ ένα μοντάζ, σε μια δομή που αποτελεί τους νευρικούς άξονες της πρόθεσής τους.
Θα μιλούσαμε για δυο “ματιές” με κοινό λεκτικό τόπο που η κάθε μια βεβαίως ορίζει εξαντλητικά την οργανικότητα της λειτουργίας της.

Η θεατρική πράξη προϋποθέτει την ενότητα χώρου και χρόνου ενώ η ποίηση όχι, ή όχι κατ’ ανάγκην, διότι λειτουργεί ελεύθερα και υπαινικτικά.
Στην ποίηση το συγκινησιακό περιεχόμενο εκφράζεται εν κρυπτώ ίσως, ωστόσο με σχήμα θεατρικό, υποδηλώνοντας μορφώματα, πρόσωπα και καταστάσεις. Κάνει χρήση μιας συγκεκριμένης κάθε φορά εικονοποίιας, επενδύοντας στις λέξεις που συνθέτουν ένα εικαστικό γίγνεσθαι, για να περάσει από το ειδικό στο γενικό.
Βρίσκει αντικειμενικές συστοιχίες που θα αποτελέσουν το φορέα της ιδέας και του συναισθήματος. Συνεπώς υπάρχει ή συνάγεται μύθος συμβατικά ή υπερβατικά από συνειρμούς και συνδηλώσεις.

Δευτέρα 5 Ιανουαρίου 2015

Ανακοίνωση

Καλή χρονιά και ευλογημένη! Υπενθυμίζουμε σε όλες τις φίλες και όλους τους φίλους ότι η 
συνάντηση της Τετάρτης 7 Ιανουαρίου θα γίνει στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων επί της οδού Ακαδημίας, στο αμφιθέατρο Αντώνη Τρίτση και ώρα 7μμ. Ομιλητής ο κ. Ν. Ταμπάκης με θέμα: Περί τυχαίου και αιτιατού.

Σάββατο 29 Νοεμβρίου 2014

Ο ΤΣΕΧΩΦ ΚΑΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ - ΣΥΣΤΗΜΑ ΣΤΑΝΙΣΛΑΦΣΚΙ


Ομιλία Τζένης Καλλέργη
26 Νοέμβρη 2014
Κέντρο Δικανικών Μελετών
Κώστα Μπέη





Δεν σας κρύβω ότι έχω τρακ. Είναι ένα φαινόμενο που συμβαίνει στους ηθοποιούς, είναι όμως ένα από τα κλειδιά της δουλειάς τους τελικά. Γιατί έχω τρακ?  Όχι τόσο για το τι θα πω σήμερα εδώ σε σας, όσο για το πώς θα το πω. Αυτό είναι το σημαντικό. Το πώς εκφράζουμε αυτά που λέμε έχει περισσότερη σημασία απ’ αυτά που λέμε.
Θα προσπαθήσω να θίξω την ουσία του αντικειμένου που απασχολεί εμάς τους ηθοποιούς. Σήμερα θα προσπαθήσω να σας μυήσω σε ορισμένα μυστικά των ηθοποιών. Θα μιλήσω για το σύστημα Στανισλάφσκι. Είναι η ολοκληρωμένη επιστημονική θεωρία της σκηνικής δημιουργίας. Πριν όμως απ’ αυτό θα σας πω λίγα λόγια για τον σπουδαίο συγγραφέα Αντον Παύλοβιτς Τσέχοφ που είναι απόλυτα συνδεδεμένος με το σύστημα Στανισλάφσκι.

Παρασκευή 28 Νοεμβρίου 2014

Πρόγραμμα 2014-15


ΤΟ ΠΡΟΤΥΠΟΝ

­­                                                  
       Το θέμα που θα αναπτύξουμε αναφέρεται στην  έννοια του προτύπου, στους αρχαίους Έλληνες.  Το  «Πρότυπον» με «ο», σε αντιδιαστολή με το «πρωτότυπο» με «ω». Θα δούμε το συσχετισμό των διεργασιών της φύσης με τα πρότυπα και στη συνέχεια  να δούμε πώς δουλεύει ο άνθρωπος, πώς δουλεύει ο Έλλην άνθρωπος  και κατ’ επέκταση ο νοήμον Έλλην άνθρωπος.

Σάββατο 15 Νοεμβρίου 2014

Γλώσσα, Μουσική και Παιδεία Στην Αρχαιότητα







Χαρά Τόμπρα – Λαγοπάτη
(Περίληψη)

Στην ελληνική αρχαιότητα, η αρχαία γλώσσα δεν ήταν απλώς το συμβατικό σύστημα των λέξεων και των φράσεων που επέτρεπε κατ’ αρχήν, αφενός την ανάπτυξη του «διανοείσθαι» και την κοινωνική συμπεριφορά και πράξη κατά δεύτερον λόγο.