Παρασκευή 14 Μαρτίου 2014

ΑΙΔΩΣ Του Κώστα Μπέη Παρουσίαση Άννας Κελεσίδου

Δεκαεπτά  αιώνες  ελληνικού καημού (από τον Όμηρο έως  τον Πατριάρχη Φώτιο, 800 π.Χ. έως 897 μ.Χ.) Εκδόσεις Σάκκουλα 2013
Με  σχολιασμένη και τεκμηριωμένη αναφορά σε πνευματικούς δημιουργούς, ποιητές, ποιήτριες δυό, τη Σαπφώ και την Ήριννα, φιλοσόφους, σοφιστές, φιλολόγους, ρήτορες, μυθιστοριογράφους, γιατρούς, από τον Όμηρο ως τον  Πατριάρχη Φώτιο, μια  χρονική έκταση δέκα  επτά αιώνων, με  59 πρόσωπα πριν, 90 μετά κατά τους   πρώτους  δέκα  χριστιανικούς αιώνες, ο συγγραφέας Καθ. Κώστας  Μπέης στοιχειοθεί ό,τι αποκαλεί, με ένα  μοναδικά νοηματοφόρο ελληνικό όρο καημό ελληνικό.

Όσοι ρωτούν, συνήθως σε  ανούσιες συνεντεύξεις, τί είναι ελληνικότητα, θα  έκαναν καλύτερα  να αρκεστούν να ανατρέξουν  στις  534 σελίδες του νέου συγγραφικού μαραθώνιου του Καθ. Κώστα  Μπέη, για  να πάρουν  την απάντηση Ιανό: τη θετική και την αρνητική όψη της  ελληνικής πραγματικότητας , την ελληνικότητα της ουσίας  και την πραγματικότητα
«της  ακόρεστης  εξουσιολαγνείας, του αθέμιτου και αυτοκαταστροφικού πόθου της  εξουσιαστικής υπεροχής» το «αδελφοκτόνο όμαιμον των Ελλήνων» και  πρώτιστα το « διαχρονικά» για τρεις  χιλιάδες χρόνια « και  σταθερό αμάρτημα σχεδόν κάθε Έλληνα- κάποια αδυναμία στον χώρο της  αιδούς» σελ. 29
Μετά την  διεισδυική μελέτη για τον Σωκράτη, τον πολύδηρι έλεγχο για την Ελλάδα, αλλοτινή και  σημερινή, την οξυδερκή μελέτη του έργου του Ευριπίδη, ο Καθ. Κώστας  Μπέης, μέσα από τη θεματική  για την  αιδώ, ανάλωσε  αντοχές του νου και του σώματος για  να  τιθασέψει  ένα  πέλαγος λόγων, για να το πω  με  την  πλατωνική έκφραση, κι ας μου έδωσε ο συγγραφέας την  εντύπωση ότι παραείναι  αυστηρός με τον Πλάτωνα.
Με καρτερία και  σταθερή εμμονή στην  αλίευση αξιών ο Κ. Μπέης  ανέδειξε  ό, τι  ο Δημόκριτος θεωρούσε  « όπερ μάλιστα την αρετήν» συνέχον, το  αιδείσθαι, «μοναδικό αξιόπιστο καταφύγιο των βιοτικών ατυχιών», δηλαδή ένα  είδος  ήθους, φρόνησης, για  να καταλήξει στην  πρόταση της « αφοσίωσης στην έμπρακτη αιδώ»  στο  γόνιμο προσωπικό έργο, όπως  είναι και όλη η  πνευματική παρουσία του Κώστα Μπέη  στα  δρώμενα του σήμερα, πολύπαθου τόπου μας. Παρουσία  η οποία  είναι μεγάλη σε εύρος έργων, όπως  εκείνη του μαθητή του Αριστοτέλη και μουσικού Αριστόξενου με τον  μεγάλο αριθμό συγγραφικών καρπών, σύμφωνα με τον  Κ. Μπέη και η οποία διακρίνεται πάντα από την αιδώ δηλαδή « την ελευλάβειαν και σεμνήν υποστολήν», πάλι κατά την ίδια πηγή.

                                          Άννα Κελεσίδου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.